Lecsengőben van az influenza járvány, de a hagyományos vírusok mellett megjelentek a mutációk és új vírustörzsek is, melyek hasonló tüneteket okoznak, ezért nehéz a beazonosításuk, mint pl. a koronavírus. A koronavírus egy RNS vírus, amely az alsó légutak nyálkahártyáinak sejtjeit támadja meg, ami által csökkenti a légző felületet, vagyis hiába veszünk levegőt, nem lesz elég oxigén a sejtekben, ami fulladást okoz. Ebből adódik, hogy a tüdőbetegek és a dohányosok érintettebb réteghez tatoznak. A koronavírus cseppfertőzéssel terjed, ha nem talál gazdaszervezetet, akkor képes megtapadni bármilyen felületen, pl. közösségi járművek kapaszkodóin, bevásárlókocsin… stb. Nem véletlen, hogy a WHO a járvány kitörését „nemzetközi jelentőségű közegészségügyi vészhelyzetnek” nyilvánította.

 

A koronavírus nevét a vírusburokból sugárirányban kifelé mutató egyik fehérjéjéről kapta, ami a napkoronára hasonlít. A koronavírus nem is egy vírus, hanem egy egész víruscsalád. A koronavírus a szervezetbe bekerülve a tüdőben kezd elszaporodni, ami magas, 38 fok feletti lázzal, hidegrázással, izomfájdalommal jár, amit köhögés és nehézlégzés követ.

Óvatosnak kell lennünk, hiszen Magyarországon már 525 embert fertőzött meg. Mivel eddig nagyon kevés tesztet végeztek el nálunk, ezért a betegek száma jóval több lehet.

Tudnunk kell, hogy a koronavírus nem egyszerű tüdőgyulladást okoz, hanem a beteg immunrendszerét is megtámadja, így a maga a szervezet egyensúlya bomlik fel és kezd el másképpen reagálni.

Vajon van más megoldás?

Igen! A szervezetünket ellenállóvá tehetjük a kórokozókkal szemben. Az immunrendszer erősítésének legfontosabb mérföldköveit itt olvashatod

1.  Helyes táplálkozás
A bélflóra nemcsak a táplálékok lebontásában vesz részt, hanem képes a nemkívánatos baktériumokkal, gombákkal és vírusokkal szemben megvédeni minket. A bélrendszerünkben dől el, hogy mennyi vitamint és ásványi anyagot képes hasznosítani a szervezetünk, ezért fogyasszunk minél több élőflórás joghurtot valamint sok zöldséget és gyümölcsöt. Fogyassz sok fokhagymát, hiszen az egyik leghatásosabb immunrendszer-erősítő élelmiszer. Hatékony fegyver a vírusok ellen a pirospaprika is. Igyunk sok folyadékot, főleg zöld teát, mivel a zöld tea és a kamillatea immunerősítő hatással rendelkezik.

2.  Rendszeres testmozgás
mozogjunk a szabadban így sok D3-vitamin jut a szervezetünkbe, ügyelve a megfelelő, réteges öltözködésre és a fokozatosság elvére. Fontos a bemelegítés és a sportolás után az izmok nyújtása. A testmozgás következtében fokozódik a vérkeringés, amely segíti a szervezetet a betegségek leküzdésében.

3.  Egyes gyógynövények megakadályozzák az influenza vírusok terjedését.

Kakukkfű: illóolajában lévő nyák és görcsoldó vegyület gyorsítja a köhögés gyógyulását, emellett baktérium és vírusölő hatással is bír.

Eukaliptusz: nyákoldó és hűsítő hatású, emellett köptető és görcsoldó hatása is közismeret. Légúti megbetegedések esetén inhalálásra is kiváló.

Echinacea: legnagyobb előnye az ismétlődő fertőzéseknél kifejtett pozitív hatás. Immunmoduláló képessége révén stimulálja az immunrendszert, különösen akut felső légúti fertőzések esetén.

Fűzfakéreg: gyulladáscsökkentő, fájdalom valamint lázcsillapító hatással rendelkezik.

Bodzabogyó: Már Hippokratész is tudta, hogy a növény kulcsfontosságú az immunrendszer megerősítéséhez. Évszázadok óta használják a bodzát megfázás, influenza, allergia és gyulladások ellen.

Levendula olaj: nem csak a nyugtató hatása miatt szeretjük, de tisztítja a légutakat is.

Csipkebogyó: a csipkebogyó C-vitamin tartalma nagyon magas. Nem szabad forrázni, hiszen a C-vitamin hő hatására elbomlik, 4-6 óra áztatás után, langyosan fogyasztható.

Hársfavirág: izzasztó hatású, fokozza a váladékképződést, gyógyítja a köhögést. Két csapott evőkanál hársfavirágot forrázz le 3 dl. vízzel, hagyd állni 15 percig, majd szűrd le. Fogyasztása után bújj a takaró alá, és jól izzadj ki.

Gyömbér: tisztítja a nyirokrendszert, azaz a szövetek és szervek hálózatát, amely segít megszabadulni a toxinoktól, a sejtanyagcsere hulladékától. A gyömbér gyökere és illóolaja immun-támogató és a gyulladáscsökkentő hatása miatt népszerű. Számolhatunk antimikrobiális erejével is, amely a fertőző betegségek kezelésében is elengedhetetlen.

4.  Légző gyakorlatok
Kevéssé figyelünk a légzésre – főleg télen – pedig nagyon fontos a szervezet friss oxigénhez juttatása. Tartózkodjunk minél többet a szabadban, hasznosak lehetnek a kirándulások, túrák, szabadtéri sportok.

Jó, ha szem előtt tartjuk: a dohányzás nemcsak a tüdőt, hanem az immunrendszert is gyengíti. Ezt a koronavírussal kapcsolatban is érdemes átgondolni.

5.  Tudat hatalma
Gondolkozz pozitívan, engedd el a haragot és a negatív gondolatokat. Az immunrendszert legyengíteni legkönnyebben az ártalmas gondolatokkal lehet, mint például a féltékenység, félelem, túlzott ego, harag, gyűlölet.

6.  Higiénia
A koronavírussal kapcsolatos megbetegedések felhívták a figyelmet a higiénia fontosságára. A higiéniájára sokkal jobban oda kell figyelni, mint eddig ezt gondoltuk, elsősorban a kéz és felületfertőtlenítésre valamint a zsebkendőbe köhögésre és tüsszentésre ügyeljünk.

7.  Zene
pl. a mantrák gyógyító nyugtató ereje már évezredek óta ismert, de a zene relaxáló, nyugtató, pozitív élményt elérő hatása is felbecsülhetetlen. Egy szuper tipp a karantén elviselésére: https://www.mupa.hu/media/video (mindenki számára elérhető a Müpa digitális médiatára, amelyben 80 HD-minőségű koncertfelvétel és több mint 40 irodalmi est felvétele tekinthető meg online, ezúttal regisztráció nélkül ).

.

Sokan jutnak túl a megbetegedésen, úgy hogy észre sem veszik, vagy csak enyhe tüneteik vannak. Ez azért lehetséges, mert az immunrendszerük jól működik. Tegyünk minél többet az egészségünk megóvásáért! Immunrendszer vizsgálatról ITT olvashatsz.

 

Hasznos tanácsok:

  • Lázas beteggel kerüljük a kontaktust. Mellőzzük a kézfogást, puszit és az ölelést.
  • Minél gyakrabban mossuk meg kezeinket szappanos vízzel vagy legalább 60% alkoholtartalmú kézfertőtlenítővel. (körmök alatt körömkefével)!
  • Ha lázas ne menjen közösségbe, orvoshoz se! Hívja fel háziorvosát telefonon, így kérjen segítséget.
  • Kerülje az élő vagy frissen levágott állatokat forgalmazó piacokat. Ne fogyasszon nyers vagy nem megfelelően hőkezelt, állati eredetű élelmiszert (pl. tatár beefsteak)
  • Az arcmaszkok önmagában nem előzik meg a fertőzést, de segítenek abban, hogy ne terjessze a vírust.
  • Ha lelki támogatásra van szükséged, hívd az INGYENES telefonos „Mondd el bátran” életviteli, tanácsadó szolgáltatást.

  • A koronavírus elleni küzdelem egyik felfedezése a betegség korai szakaszában beadott intravénás nagy dózisú C-vitamin alkalmazása, bár erre még nincsenek széleskörű elemzések..

.

A koronavírus önellenőrzése

1, Az önellenőrzésnek azon formája, amikor mély lélegzetet veszünk és benntartjuk legalább 15-20 másodpercig, csak akkor ad információt, amikor teljesen egészségesen kezdjük és minden nap, ugyanabban az időben végezzük ezt a próbát. Ha pl. egy hete minden gond nélkül tartottuk bent a levegőt, és mostanában egyre kevéssé tudjuk köhögés vagy fájdalom nélkül megtenni ezt, akkor jogosan merül fel a gyanú. Azért van jelentősége ennek az egyszerű önellenőrzésnek, mert, ha már erős száraz majd később hurutos köhögés mellé fullasztó érzés párosul és a láz is megjelent, akkor számítani lehet a tüdő károsodására. Minden betegség korai szakaszában elcsípve, nagyobb eséllyel gyógyítható.

Természetesen biztosat csak a koronavírus teszt adhat, de ha légzésszomj, nem múló köhögés, mellkasi fájdalom, láz és levertség együttesen jelentkezik, indokolt a teszt elvégeztetése.

2, Információt ad az is, ha megmérjük, hogy egy perc alatt hányszor veszünk levegőt. A normál érték 12-16 között van, ha ez felmegy 19-20-ra, vagy feljebb, az jelzés, hogy egy levegővételnél nem jut a tüdőnkbe elég oxigén. Ez esetben is érdemes orvosi segítséget kérni. 

3, Érdemes beszerezni egy véroxigénszint mérőt, ha az érték 90 alá megy, valamint a 100 feletti pulzus is figyelmeztető jel. 1 óra szabadban, tiszta levegőn végzett sporttevékenység után a szaturáció akár 3-4 %-kal növekedhet.

4, Arra is figyelnünk kell, milyen a szaglásunk, mivel az esetek 30 százalékában a betegek a szagokat sem érzik. 

6, Tapasztalatból tudjuk, hogy a meleg “kicsapja” a fehérjét, ezért  hasznos a meleg italok fogyasztása.

7, Az is fontos, hogy a száj és a torok soha ne legyen kiszáradva. Gyakran igyunk vizet, ami leöblíti a nyelőcsövön keresztül a gyomorba az esetlegesen szájba került vírust. A gyomorsav a vírus nagy részét semlegesíteni tudja, a vírus a bélrendszerbe kevésbé súlyos károkat okoz, mint a tüdőben. De a legfontosabb a gyakori kézfertőtlenítés, a betegek elkerülése és az immunrendszer erősítése.

.

A karantén alatt olvass sokat, szentelj időt az otthon végezhető hobbidnak amire eddig nem volt időd, hívd fel telefonon a ritkán látott barátaidat, kirándulj a hegyekben, bringázz vagy sétálj a kellemes tavaszi időben, de messzebbről kerüld el az embereket, meditálj vagy recitálj mantrákat, de a legfontosabb, ne pánikolj, minden rendben lesz, közösen átvészeljük ezt az időszakot is.

 

Ha nehezen dolgozod fel a járvánnyal összefüggő terheket, hívd fel elki segély szolgálatunkat.

 

.