fbpx

A hagyományos vírusok mellett megjelentek új vírustörzsek, amelyek hasonló tüneteket okoznak,  mint az influenza vírus, ezért nehéz a beazonosításuk. A koronavírus egy RNS vírus, amely az alsó légutak nyálkahártyáinak sejtjeit támadja meg, ami által csökkenti a légző felületet, vagyis hiába veszünk levegőt, nem lesz elég oxigén a sejtekben, ami fulladást okoz. Ebből adódik, hogy a tüdőbetegek, dohányosok és a keringési problémákkal küzdő betegek érintettebb réteghez tatoznak. A koronavírus cseppfertőzéssel terjed, ha nem talál gazdaszervezetet, akkor képes megtapadni bármilyen felületen, pl. közösségi járművek kapaszkodóin, bevásárlókocsin… stb. Nem véletlen, hogy a WHO a járvány kitörését „nemzetközi jelentőségű közegészségügyi vészhelyzetnek” nyilvánította.

 

A koronavírus nevét a vírusburokból sugárirányban kifelé mutató egyik fehérjéjéről kapta, ami a napkoronára hasonlít. A koronavírus nem is egy vírus, hanem egy egész víruscsalád. A koronavírus a szervezetbe bekerülve a tüdőben kezd elszaporodni, ami magas, 38 fok feletti lázzal, hidegrázással, izomfájdalommal jár, amit köhögés és nehézlégzés követ.

Óvatosnak kell lennünk, hiszen Magyarországon már több mint 760.000 embert fertőzött meg a koronavírus (COVID-19). Mivel kevés tesztet végeztek el, ezért ez a szám jóval több lehet. Természetesen a fertőzöttek száma nem egyenlő a betegek számával, hiszen szerencsére jóval kevesebben betegszenek meg.

Tudnunk kell, hogy a koronavírus nem egyszerű tüdőgyulladást okoz, hanem a beteg immunrendszerét is megtámadja, így a maga a szervezet egyensúlya bomlik fel és kezd el másképpen reagálni.

Vajon van más megoldás?

Igen! A szervezetünket ellenállóvá tehetjük a kórokozókkal szemben. Az immunrendszer erősítésének legfontosabb mérföldköveit itt olvashatod

1.  Helyes táplálkozás
A bélflóra nemcsak a táplálékok lebontásában vesz részt, hanem képes a nemkívánatos baktériumokkal, gombákkal és vírusokkal szemben megvédeni minket. A bélrendszerünkben dől el, hogy mennyi vitamint és ásványi anyagot képes hasznosítani a szervezetünk, ezért fogyasszunk minél több élőflórás joghurtot valamint zöldséget és gyümölcsöt. Együnk sok fokhagymát, hiszen az egyik leghatásosabb immunrendszer-erősítő élelmiszer. Hatékony fegyver a vírusok ellen a pirospaprika is. Igyunk sok folyadékot, főleg zöld teát, mivel a zöld tea és a kamillatea immunerősítő hatással rendelkezik. Ajánlott nagy mennyiségű “C”-vitamin fogyasztása, mivel különleges vírusgátló hatással rendelkezik, melynek során hatástalanítja a vírusok RNS-ét, DNS-ét, vagy a vírusok összekapcsolódását, valamint serkenti az interferon termelődését. Fontos szabály, hogy ne együnk túl sokat, mert az emésztés energiaigényes feladat, a fertőzés leküzdésére pedig minden energiára szükségünk lesz.

2.  Rendszeres testmozgás
Prevenciós céllal mozogjunk a szabadban így sok D3-vitamin jut a szervezetünkbe, ügyelve a megfelelő, réteges öltözködésre és a fokozatosság elvére. Fontos a bemelegítés és a sportolás után az izmok nyújtása. A testmozgás következtében fokozódik a vérkeringés, amely segíti a szervezetet a betegségek leküzdésében. Viszont ha megbetegedtünk, megtámadta a szervezetünket a vírus, akkor pihenjünk sokat, kerüljük a fizikai aktivitást.

3.  Egyes gyógynövények megakadályozzák az influenza vírusok terjedését.

Kakukkfű: illóolajában lévő nyák és görcsoldó vegyület gyorsítja a köhögés gyógyulását, emellett baktérium és vírusölő hatással is bír.

Bodorrózsa: vírusölő hatású, igazi immunerősítő gyógynövény. Fogyaszthatjuk a levelét teaként vagy alkoholos-vizes oldatát az orr nyálkahártyájára permetezve.

Eukaliptusz: nyákoldó és hűsítő hatású, emellett köptető és görcsoldó hatása is közismeret. Légúti megbetegedések esetén inhalálásra is kiváló.

Echinacea: legnagyobb előnye az ismétlődő fertőzéseknél kifejtett pozitív hatás. Immunmoduláló képessége révén stimulálja az immunrendszert, különösen akut felső légúti fertőzések esetén.

Fűzfakéreg: gyulladáscsökkentő, fájdalom valamint lázcsillapító hatással rendelkezik.

Bodzabogyó: Már Hippokratész is tudta, hogy a növény kulcsfontosságú az immunrendszer megerősítéséhez. Évszázadok óta használják a bodzát megfázás, influenza, allergia és gyulladások ellen.

Levendula olaj: nem csak a nyugtató hatása miatt szeretjük, de tisztítja a légutakat is.

Csipkebogyó: a csipkebogyó C-vitamin tartalma nagyon magas. Nem szabad forrázni, hiszen a C-vitamin hő hatására elbomlik, 4-6 óra áztatás után, langyosan fogyasztható.

Hársfavirág: izzasztó hatású, fokozza a váladékképződést, gyógyítja a köhögést. Két csapott evőkanál hársfavirágot forrázz le 3 dl. vízzel, hagyd állni 15 percig, majd szűrd le. Fogyasztása után bújj a takaró alá, és jól izzadj ki.

Gyömbér: tisztítja a nyirokrendszert, azaz a szövetek és szervek hálózatát, amely segít megszabadulni a toxinoktól, a sejtanyagcsere hulladékától. A gyömbér gyökere és illóolaja immun-támogató és a gyulladáscsökkentő hatása miatt népszerű. Számolhatunk antimikrobiális erejével is, amely a fertőző betegségek kezelésében is elengedhetetlen.

4.  Légző gyakorlatok
Kevéssé figyelünk a légzésre – főleg télen – pedig nagyon fontos a szervezet friss oxigénhez juttatása. Tartózkodjunk minél többet a szabadban, hasznosak lehetnek a kirándulások, túrák, szabadtéri sportok.

Jó, ha szem előtt tartjuk: a dohányzás nemcsak a tüdőt, hanem az immunrendszert is gyengíti. Ezt a koronavírussal kapcsolatban is érdemes átgondolni.

5.  Tudat hatalma
Gondolkozz pozitívan, engedd el a haragot és a negatív gondolatokat. Az immunrendszert legyengíteni legkönnyebben az ártalmas gondolatokkal lehet, mint például a féltékenység, félelem, túlzott ego, harag, gyűlölet.
Légy körültekintő, de ne rettegj! A félelem biológiai hatását, a tudomány igazolta, mely szerint, folyamatos, hosszan tartó stressz esetén a védekező rendszerünk, az immunrendszer összeomlik, megnyitva az utat a betegség kialakulásának.

6.  Higiénia
A koronavírussal kapcsolatos megbetegedések felhívták a figyelmet a higiénia fontosságára. A higiéniájára sokkal jobban oda kell figyelni, mint eddig ezt gondoltuk, elsősorban a kéz és felületfertőtlenítésre valamint a zsebkendőbe köhögésre és tüsszentésre ügyeljünk.

7.  Zene
pl. a mantrák gyógyító nyugtató ereje már évezredek óta ismert, de a zene relaxáló, nyugtató, pozitív élményt elérő hatása is felbecsülhetetlen. Egy szuper tipp a karantén elviselésére: https://www.mupa.hu/media/video (mindenki számára elérhető a Müpa digitális médiatára, amelyben 80 HD-minőségű koncertfelvétel és több mint 40 irodalmi est felvétele tekinthető meg online, ezúttal regisztráció nélkül.

8. Lázcsillapítás
Ne vegyünk be lázcsillapító gyógyszereket 39 fokos láz alatt! A láznak fontos szerepe van, a fehérvérsejtek gyorsabban szaporodnak, fürgébben mozognak így gyorsabban pusztítják el a testünkbe jutott vírusokat és baktériumokat.

9. “D” vitamin
Hasznos nagy mennyiségű D-vitamint fogyasztani, mivel fokozza a monocyták aktivitását és faló (pusztító) kapacitását valamint fokozza a kórokozó ellenes hatású peptidek, defensinek és cathelicidin termelését.

.

Sokan jutnak túl a megbetegedésen, úgy hogy észre sem veszik, vagy csak enyhe tüneteik vannak. Ez azért lehetséges, mert az immunrendszerük jól működik. Tegyünk minél többet az egészségünk megóvásáért! Immunrendszer vizsgálatról ITT olvashatsz.

 

Hasznos tanácsok:

  • Lázas beteggel kerüljük a kontaktust. Mellőzzük a kézfogást, puszit és az ölelést.
  • Minél gyakrabban mossuk meg kezeinket szappanos vízzel vagy legalább 60% alkoholtartalmú kézfertőtlenítővel. (körmök alatt körömkefével)!
  • Ha lázas ne menjen közösségbe, orvoshoz se! Hívja fel háziorvosát telefonon, így kérjen segítséget.
  • Kerülje az élő vagy frissen levágott állatokat forgalmazó piacokat. Ne fogyasszon nyers vagy nem megfelelően hőkezelt, állati eredetű élelmiszert (pl. tatár beefsteak)
  • Az arcmaszkok önmagában nem előzik meg a fertőzést, de segítenek abban, hogy ne terjessze a vírust.
  • Ha lelki támogatásra van szükséged, hívd az INGYENES telefonos „Mondd el bátran” életviteli, tanácsadó szolgáltatást.
  • Egy rövid ideig teljesen ingyenessé teszi szolgáltatását az Arcanum, mely az elmúlt két évszázad magyar folyóiratait teszi online elérhetővé. Izgalmas tartalmak között újra olvashatjuk a Magyar költészet gyöngyszemeit.
  • Tehetünk egy gyönyörű virtuális sétát tehetünk Egyiptomban, kukkants bele a kelet varázslataiba.
  • Több száz hangoskönyv ingyen letölthető vagy meghallgatható az archívumból.

.

A koronavírus önellenőrzése

1, Az önellenőrzésnek azon formája, amikor mély lélegzetet veszünk és benntartjuk legalább 15-20 másodpercig, csak akkor ad információt, amikor teljesen egészségesen kezdjük és minden nap, ugyanabban az időben végezzük ezt a próbát. Ha pl. egy hete minden gond nélkül tartottuk bent a levegőt, és mostanában egyre kevéssé tudjuk köhögés vagy fájdalom nélkül megtenni ezt, akkor jogosan merül fel a gyanú. Azért van jelentősége ennek az egyszerű önellenőrzésnek, mert, ha már erős száraz majd később hurutos köhögés mellé fullasztó érzés párosul és a láz is megjelent, akkor számítani lehet a tüdő károsodására. Minden betegség korai szakaszában elcsípve, nagyobb eséllyel gyógyítható.

Természetesen biztosat csak a koronavírus teszt adhat, de ha légzésszomj, nem múló köhögés, mellkasi fájdalom, láz és levertség együttesen jelentkezik, indokolt a teszt elvégeztetése. Fontos jelzés a szaglás és az ízlelés gyengülése is.

2, Információt ad az is, ha megmérjük, hogy egy perc alatt hányszor veszünk levegőt. A normál érték 12-16 között van, ha ez felmegy 19-20-ra, vagy feljebb, az jelzés, hogy egy levegővételnél nem jut a tüdőnkbe elegendő oxigén. Ez esetben is érdemes orvosi segítséget kérni.

3, Célszerű beszerezni véroxigénszint mérőt, ha az érték 90 alá esik, valamint a 100 feletti pulzus is figyelmeztető jel. (Figyelem! 1 óra szabadban, tiszta levegőn végzett sporttevékenység után a szaturáció akár 3-4 %-kal növekedhet).

4, Figyeljünk a szaglásunkra és az ízlelésünkre, mivel az esetek 30 százalékában a betegek a szagokat és ízeket sem éreznek.

6, Tapasztalatból tudjuk, hogy a meleg “kicsapja” a fehérjét, ezért  hasznos a meleg italok fogyasztása.

7, Az is fontos, hogy a száj és a torok soha ne legyen kiszáradva. Gyakran igyunk vizet, ami leöblíti a nyelőcsövön keresztül a gyomorba az esetlegesen szájba került részecskéket. A gyomorsav a vírus nagy részét semlegesíteni tudja, a vírus a bélrendszerben kevésbé súlyos károkat okoz, mint a tüdőben. De a legfontosabb a gyakori kézfertőtlenítés, a betegek elkerülése és az immunrendszer erősítése.

Szomorú, hogy a központi média nem magyarázza el, hogyan működik az immunrendszerünk. Arra biztatnak minket, hogy keressünk külső védelmet, például használjunk fertőtlenítő alkoholos gélt. Arra viszont nem figyelmeztetnek, hogy ezeket a géleket egymás után több napig nem szabad használni, mert az etanollal eltávolítjuk szervezetünk első, természetes immungátját.

Fontos lenne megérteni, hogy mindenki képes természetes módon erősíteni az immunrendszerét. Ez nem akadályozná meg a vírus terjedését, de ellenállóbbá tesz, ezáltal csökkenthető a súlyos esetek aránya. Jó módszer az immunitásunk erősítésére a böjt, vagy a hideg zuhany, ami néhány nap alatt növeli az egyes T-lymphocyták szintjét. Hatásosak az esszenciális antivirális illóolajok, a nagy dózisú C és D-vitamin valamin valamint a cink és a szelén is. Viszont nagyon ártalmas a félelem és a rettegés, hiszen ez egy hatalmas immunszupresszor. Erősítsük a bennük rejlő védelmi és gyógyító képességeiket, mely erőteljesebb, mint a világ bármely gyógyszere.

 

..

A karantén alatt olvass sokat, szentelj időt az otthon végezhető hobbidnak amire eddig nem volt időd, hívd fel telefonon a ritkán látott barátaidat, kirándulj a hegyekben, bringázz, sétálj, meditálj vagy recitálj mantrákat, de a legfontosabb, ne pánikolj, közösen átvészeljük ezt az időszakot is.

 

Ha nehezen dolgozod fel a járvánnyal összefüggő terheket, hívd fel lelki segély szolgálatunkat.

 

.