fbpx

Lecsengőben van az influenza járvány, de a hagyományos vírusok mellett megjelentek a mutációk és új vírustörzsek is, melyek hasonló tüneteket okoznak, ezért nehéz a beazonosításuk, mint pl. a koronavírus. A koronavírus egy RNS vírus, amely az alsó légutak nyálkahártyáinak sejtjeit támadja meg, ami által csökkenti a légző felületet, vagyis hiába veszünk levegőt, nem lesz elég oxigén a sejtekben, ami fulladást okoz. Ebből adódik, hogy a tüdőbetegek és a dohányosok érintettebb réteghez tatoznak. A koronavírus cseppfertőzéssel terjed, ha nem talál gazdaszervezetet, akkor képes megtapadni bármilyen felületen, pl. közösségi járművek kapaszkodóin, bevásárlókocsin… stb. Nem véletlen, hogy a WHO a járvány kitörését „nemzetközi jelentőségű közegészségügyi vészhelyzetnek” nyilvánította.

 

A koronavírus nevét a vírusburokból sugárirányban kifelé mutató egyik fehérjéjéről kapta, ami a napkoronára hasonlít. A koronavírus nem is egy vírus, hanem egy egész víruscsalád. A koronavírus a szervezetbe bekerülve a tüdőben kezd elszaporodni, ami magas, 38 fok feletti lázzal, hidegrázással, izomfájdalommal jár, amit köhögés és nehézlégzés követ.

Óvatosnak kell lennünk, hiszen Magyarországon már 3816 embert fertőzött meg a koronavírus (COVID-19). Mivel eddig kevés tesztet végeztek el nálunk, ezért a betegek száma jóval több lehet.

Tudnunk kell, hogy a koronavírus nem egyszerű tüdőgyulladást okoz, hanem a beteg immunrendszerét is megtámadja, így a maga a szervezet egyensúlya bomlik fel és kezd el másképpen reagálni.

Vajon van más megoldás?

Igen! A szervezetünket ellenállóvá tehetjük a kórokozókkal szemben. Az immunrendszer erősítésének legfontosabb mérföldköveit itt olvashatod

1.  Helyes táplálkozás
A bélflóra nemcsak a táplálékok lebontásában vesz részt, hanem képes a nemkívánatos baktériumokkal, gombákkal és vírusokkal szemben megvédeni minket. A bélrendszerünkben dől el, hogy mennyi vitamint és ásványi anyagot képes hasznosítani a szervezetünk, ezért fogyasszunk minél több élőflórás joghurtot valamint sok zöldséget és gyümölcsöt. Fogyassz sok fokhagymát, hiszen az egyik leghatásosabb immunrendszer-erősítő élelmiszer. Hatékony fegyver a vírusok ellen a pirospaprika is. Igyunk sok folyadékot, főleg zöld teát, mivel a zöld tea és a kamillatea immunerősítő hatással rendelkezik.

2.  Rendszeres testmozgás
mozogjunk a szabadban így sok D3-vitamin jut a szervezetünkbe, ügyelve a megfelelő, réteges öltözködésre és a fokozatosság elvére. Fontos a bemelegítés és a sportolás után az izmok nyújtása. A testmozgás következtében fokozódik a vérkeringés, amely segíti a szervezetet a betegségek leküzdésében.

3.  Egyes gyógynövények megakadályozzák az influenza vírusok terjedését.

Kakukkfű: illóolajában lévő nyák és görcsoldó vegyület gyorsítja a köhögés gyógyulását, emellett baktérium és vírusölő hatással is bír.

Eukaliptusz: nyákoldó és hűsítő hatású, emellett köptető és görcsoldó hatása is közismeret. Légúti megbetegedések esetén inhalálásra is kiváló.

Echinacea: legnagyobb előnye az ismétlődő fertőzéseknél kifejtett pozitív hatás. Immunmoduláló képessége révén stimulálja az immunrendszert, különösen akut felső légúti fertőzések esetén.

Fűzfakéreg: gyulladáscsökkentő, fájdalom valamint lázcsillapító hatással rendelkezik.

Bodzabogyó: Már Hippokratész is tudta, hogy a növény kulcsfontosságú az immunrendszer megerősítéséhez. Évszázadok óta használják a bodzát megfázás, influenza, allergia és gyulladások ellen.

Levendula olaj: nem csak a nyugtató hatása miatt szeretjük, de tisztítja a légutakat is.

Csipkebogyó: a csipkebogyó C-vitamin tartalma nagyon magas. Nem szabad forrázni, hiszen a C-vitamin hő hatására elbomlik, 4-6 óra áztatás után, langyosan fogyasztható.

Hársfavirág: izzasztó hatású, fokozza a váladékképződést, gyógyítja a köhögést. Két csapott evőkanál hársfavirágot forrázz le 3 dl. vízzel, hagyd állni 15 percig, majd szűrd le. Fogyasztása után bújj a takaró alá, és jól izzadj ki.

Gyömbér: tisztítja a nyirokrendszert, azaz a szövetek és szervek hálózatát, amely segít megszabadulni a toxinoktól, a sejtanyagcsere hulladékától. A gyömbér gyökere és illóolaja immun-támogató és a gyulladáscsökkentő hatása miatt népszerű. Számolhatunk antimikrobiális erejével is, amely a fertőző betegségek kezelésében is elengedhetetlen.

4.  Légző gyakorlatok
Kevéssé figyelünk a légzésre – főleg télen – pedig nagyon fontos a szervezet friss oxigénhez juttatása. Tartózkodjunk minél többet a szabadban, hasznosak lehetnek a kirándulások, túrák, szabadtéri sportok.

Jó, ha szem előtt tartjuk: a dohányzás nemcsak a tüdőt, hanem az immunrendszert is gyengíti. Ezt a koronavírussal kapcsolatban is érdemes átgondolni.

5.  Tudat hatalma
Gondolkozz pozitívan, engedd el a haragot és a negatív gondolatokat. Az immunrendszert legyengíteni legkönnyebben az ártalmas gondolatokkal lehet, mint például a féltékenység, félelem, túlzott ego, harag, gyűlölet.

6.  Higiénia
A koronavírussal kapcsolatos megbetegedések felhívták a figyelmet a higiénia fontosságára. A higiéniájára sokkal jobban oda kell figyelni, mint eddig ezt gondoltuk, elsősorban a kéz és felületfertőtlenítésre valamint a zsebkendőbe köhögésre és tüsszentésre ügyeljünk.

7.  Zene
pl. a mantrák gyógyító nyugtató ereje már évezredek óta ismert, de a zene relaxáló, nyugtató, pozitív élményt elérő hatása is felbecsülhetetlen. Egy szuper tipp a karantén elviselésére: https://www.mupa.hu/media/video (mindenki számára elérhető a Müpa digitális médiatára, amelyben 80 HD-minőségű koncertfelvétel és több mint 40 irodalmi est felvétele tekinthető meg online, ezúttal regisztráció nélkül ).

.

Sokan jutnak túl a megbetegedésen, úgy hogy észre sem veszik, vagy csak enyhe tüneteik vannak. Ez azért lehetséges, mert az immunrendszerük jól működik. Tegyünk minél többet az egészségünk megóvásáért! Immunrendszer vizsgálatról ITT olvashatsz.

 

Hasznos tanácsok:

  • Lázas beteggel kerüljük a kontaktust. Mellőzzük a kézfogást, puszit és az ölelést.
  • Minél gyakrabban mossuk meg kezeinket szappanos vízzel vagy legalább 60% alkoholtartalmú kézfertőtlenítővel. (körmök alatt körömkefével)!
  • Ha lázas ne menjen közösségbe, orvoshoz se! Hívja fel háziorvosát telefonon, így kérjen segítséget.
  • Kerülje az élő vagy frissen levágott állatokat forgalmazó piacokat. Ne fogyasszon nyers vagy nem megfelelően hőkezelt, állati eredetű élelmiszert (pl. tatár beefsteak)
  • Az arcmaszkok önmagában nem előzik meg a fertőzést, de segítenek abban, hogy ne terjessze a vírust.
  • Ha lelki támogatásra van szükséged, hívd az INGYENES telefonos „Mondd el bátran” életviteli, tanácsadó szolgáltatást.

  • Egy rövid ideig teljesen ingyenessé teszi szolgáltatását az Arcanum, mely az elmúlt két évszázad magyar folyóiratait teszi online elérhetővé. Izgalmas tartalmak között újra olvashatjuk a Magyar költészet gyöngyszemeit.
  • Tehetünk egy gyönyörű virtuális sétát tehetünk Egyiptomban, kukkants bele a kelet varázslataiba.

  • Több száz hangoskönyv ingyen letölthető vagy meghallgatható az archívumból.

.

A koronavírus önellenőrzése

1, Az önellenőrzésnek azon formája, amikor mély lélegzetet veszünk és benntartjuk legalább 15-20 másodpercig, csak akkor ad információt, amikor teljesen egészségesen kezdjük és minden nap, ugyanabban az időben végezzük ezt a próbát. Ha pl. egy hete minden gond nélkül tartottuk bent a levegőt, és mostanában egyre kevéssé tudjuk köhögés vagy fájdalom nélkül megtenni ezt, akkor jogosan merül fel a gyanú. Azért van jelentősége ennek az egyszerű önellenőrzésnek, mert, ha már erős száraz majd később hurutos köhögés mellé fullasztó érzés párosul és a láz is megjelent, akkor számítani lehet a tüdő károsodására. Minden betegség korai szakaszában elcsípve, nagyobb eséllyel gyógyítható.

Természetesen biztosat csak a koronavírus teszt adhat, de ha légzésszomj, nem múló köhögés, mellkasi fájdalom, láz és levertség együttesen jelentkezik, indokolt a teszt elvégeztetése.

2, Információt ad az is, ha megmérjük, hogy egy perc alatt hányszor veszünk levegőt. A normál érték 12-16 között van, ha ez felmegy 19-20-ra, vagy feljebb, az jelzés, hogy egy levegővételnél nem jut a tüdőnkbe elég oxigén. Ez esetben is érdemes orvosi segítséget kérni. 

3, Érdemes beszerezni egy véroxigénszint mérőt, ha az érték 90 alá megy, valamint a 100 feletti pulzus is figyelmeztető jel. 1 óra szabadban, tiszta levegőn végzett sporttevékenység után a szaturáció akár 3-4 %-kal növekedhet.

4, Arra is figyelnünk kell, milyen a szaglásunk, mivel az esetek 30 százalékában a betegek a szagokat sem érzik. 

6, Tapasztalatból tudjuk, hogy a meleg “kicsapja” a fehérjét, ezért  hasznos a meleg italok fogyasztása.

7, Az is fontos, hogy a száj és a torok soha ne legyen kiszáradva. Gyakran igyunk vizet, ami leöblíti a nyelőcsövön keresztül a gyomorba az esetlegesen szájba került vírust. A gyomorsav a vírus nagy részét semlegesíteni tudja, a vírus a bélrendszerbe kevésbé súlyos károkat okoz, mint a tüdőben. De a legfontosabb a gyakori kézfertőtlenítés, a betegek elkerülése és az immunrendszer erősítése.

.

A karantén alatt olvass sokat, szentelj időt az otthon végezhető hobbidnak amire eddig nem volt időd, hívd fel telefonon a ritkán látott barátaidat, kirándulj a hegyekben, bringázz vagy sétálj a kellemes tavaszi időben, de messzebbről kerüld el az embereket, meditálj vagy recitálj mantrákat, de a legfontosabb, ne pánikolj, minden rendben lesz, közösen átvészeljük ezt az időszakot is.

 

Ha nehezen dolgozod fel a járvánnyal összefüggő terheket, hívd fel elki segély szolgálatunkat.

 

.