A karácsony az öröm és szeretet ünnepe, mégis sokak számára a stressz, szorongás, csalódás vagy magány ideje lehet. Nagy elvárásokkal jár, hiszen tökéletes ajándékot, hibátlan ünnepi menüt, boldog családtagokat szeretnénk, de nem tudjuk mindannyian teljesíteni ezeket az elvárásokat.

Azok számára, akiket nemrégiben veszteség ért, a karácsony fokozhatja a gyász és a szomorúság érzését.
Vannak olyanok, akik elszigeteltséget, pénzügyi nyomást vagy megnövekedett családi konfliktusokat élnek át, ami nagyon stresszes időszakot idézhet elő.


Van azonban néhány lépés, amelyet megtehetünk a stressz és a szorongás kezelése érdekében:

 

1. Ne költekezzünk túl!

Határozzuk meg, mi okozza számunkra a pénzügyi stresszt. Az ajándékok vásárlása és a társadalmi kapcsolatokban való részvétel drága lehet. Tervezzük meg előre a kiadások csökkentésének módjait. Például javasolhatjuk, hogy csak a gyerekek kapjanak ajándékot, vagy szervezzünk „titkos Mikulást” a felnőttek körében.

2. A családi feszültség kezelése

Csak azért, mert valakivel rokoni kapcsolatban állsz, nem azt jelenti, hogy mindenkit meg kell hívnod magadhoz. A megosztott családok és a megoldatlan konfliktusok hozzájárulhatnak a karácsonyi szorongáshoz.
Íme, néhány ötlet: Vizsgáljuk meg reálisan a helyzetet: azokkal osszuk meg az ünnepnapokat, akikkel valóban jól érezzük magunkat és ne kötelességből állítsuk össze a vendéglistát. Ha tudjuk, tegyük félre a konfliktusokat, ha mégis „becsúszik” valamilyen kellemetlen helyzet, legyen előre forgatókönyvünk annak kezelésére. Általában tudjuk, mik az „időzített bombák”, így hát kerüljük el ezeket a témákat.

 

3. A magány kezelése

A magány és elszigeteltség leküzdésének legjobb módja, ha kapcsolatot keresel barátokkal, családtagokkal, akár online vagy telefonon is. Segítő, önkéntes munkát vállalhatsz kórházakban, szociális ellátást biztosító helyeken, ahol minden mosolynak, minden jó szónak örülnek, és bizony az ünnepek alatt is elkel a segítő kéz.
Keress közösségeket (utazás, meditációs központok, konditermek). Legyenek előre leszervezett programok, hogy ne aznap reggel kelljen a semmiből aktivitást varázsolni.

További segítségre van szükséged?

Ingyenesen elérhető telefonos lelki segítségnyújtó szolgálatunk december végéig, ahol kollégáink mentálhigiénés támogatást adnak a +3630-2486611 telefonon.

Ha a stressz, szorongás vagy depresszió tünetei tartósak, jelentkezhetsz egyéni mentálhigiénés tanácsadásra, amelyről ITT olvashatsz.


Fontos tudni!
A problémák sosem szűnnek meg maguktól, tenni kell érte, de az út hatékony szakmai segítséggel rövidebb és könnyebb is lehet!

Jelentkezem a segítő beszélgetésre